ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΛΗΟΣ - ΡΕΣΙΤΑΛ ΠΙΑΝΟΥ

2018-05-11

Παρασκευή 18 Μαΐου, 20:30

Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

στο ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ


Την Παρασκευή 18 Μαΐου στις 8:30 το βράδυ στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ο Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής παρουσιάζει τον πολυβραβευμένο πιανίστα Απόστολο Παληό, από τους πλέον δραστήριους και καταξιωμένους Έλληνες μουσικούς της γενιάς του, σε ένα ιδιαίτερο ρεσιτάλ με πιανιστικά αριστουργήματα του ύστερου ρομαντισμού. Ο Απόστολος Παληός, ένας «ολοκληρωμένος μουσικός με τεχνική αρτιότητα, πηγαίο λυρισμό, βάθος και προσωπικό ύφος στην ερμηνεία», όπως τον χαρακτήρισαν κριτικοί αλλά και ομότεχνοί του, θα ερμηνεύσει έργα Ραχμάνινοφ, Σκριάμπιν και Γκρανάδος, τριών συνθετών που συνέβαλαν με το έργο τους στην εξέλιξη της πιανιστικής γραφής της εποχής τους και καθόρισαν το ύστερο ρομαντικό ιδίωμα.

Το πρόγραμμα αναλυτικά

ΑΛΕΞΑΝΤΡ ΣΚΡΙΑΜΠΙΝ(1872-1915): Σονάτα αρ. 3 σε φα δίεση ελάσσονα, έργο 23

ΕΝΡΙΚΕ ΓΚΡΑΝΑΔΟΣ (1867-1916): Αποσπάσματα από τη ΣουίταGoyescas,

έργο 11:El amor y la muerte, αρ. 5 και LosRequiebros, αρ. 1

ΣΕΡΓΚΕΪ ΡΑΧΜΑΝΙΝΟΦ (1873-1943): Σονάτα αρ. 1 σε ρε ελάσσονα, έργο 28

Απόστολος Παληός

Γεννημένος στην Καρδίτσα, o Απόστολος Παληός έλαβε δίπλωμα πιάνου και πτυχίο ανώτερων θεωρητικών στο Δημοτικό Ωδείο Λάρισας και στη συνέχεια σπούδασε στις Μουσικές Ακαδημίες Βερολίνου και Λειψίας με τους Γκέοργκ Ζάβα και Μάρκους Τόμας, όπου έλαβε σολιστικό δίπλωμα και master με άριστα παμψηφεί και διάκριση, ενώ παράλληλα μελέτησε μουσική δωματίου και διεύθυνση ορχήστρας. Θήτευσε κοντά σε σημαντικές προσωπικότητες του καλλιτεχνικού στερεώματος, όπως οι Άλντο Τσικολίνι, Μάρεϊ Περάχια, Κυπριανός Κατσαρής, Γιόντυ Σόλομον, Γιώργος Χατζηνίκος. Είναι απόφοιτος και αριστούχος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕKΠΑ.

Υπήρξε υπότροφος των Ιδρυμάτων Ι. Φ. Κωστόπουλου, Φρήντριχ Έμπερτ, Κόσμος εν Αρμονία, του Κρατιδίου της Σαξονίας και του ΙΚΥ και βραβεύθηκε σε πολλούς διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου, μουσικής δωματίου και σύνθεσης στην Ελλάδα, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ισπανία. Τιμήθηκε με τον έπαινο της Ακαδημίας Αθηνών και κέρδισε το Βραβείο Τζίνα Μπαχάουερ του Ισπανικού Ιδρύματος Κόσμος εν Αρμονία. Η Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών τού απένειμε τις διακρίσεις του καλύτερου νέου καλλιτέχνη της χρονιάς και του καλύτερου δίσκου από Έλληνα καλλιτέχνη.

Ως σολίστ έχει εμφανιστεί σε σημαντικές συναυλίες και φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία, Αυστρία, Ρωσία, Νορβηγία, Ρουμανία, Κύπρο, Τουρκία, Η.Π.Α., Χιλή) και σε μερικές από τις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου (Φιλαρμονική Βερολίνου, Κοντσέρτχαους Βιέννης, Κάρνεγκι Χολ Νέας Υόρκης, Φιλαρμονική Όσλο, Αουντιτόριο ντε Φάγια Γρανάδας, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών). Στις ηχογραφήσεις του περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, συνεργασία με τη Naxos. Έχει συμπράξει επανειλημμένα με όλες τις ελληνικές ορχήστρες και σημαντικά μουσικά σύνολα του εξωτερικού (Συμφωνική Ορχήστρα Βερολίνου, Ορχήστρα της πόλης της Γρανάδας κ.ά.) και έχει πραγματοποιήσει πρώτες παγκόσμιες εκτελέσεις έργων.

Πρώην μέλος του πιανιστικού κουαρτέτου Aurora της Γερμανίας και του συγκροτήματος σύγχρονης μουσικής Ergon Ensemble, έχει διατελέσει λέκτορας πιάνου στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς κύκλου συναυλιών Νέοι Κλασικοί.

Τα έργα

Ο Αλεξάντρ Σκριάμπιν συνέθεσε την 3η Σονάτα του, έργο 23, με τον εξόχως λυρικό τίτλο Καταστάσεις της ψυχής, στο λυκόφως του 19ου αιώνα (1897-1898). Το έργο ανήκει στο πρώιμο συνθετικό ύφος του Ρώσου δημιουργού και αποτελείται από τέσσερα μέρη, στα οποία αποτυπώνονται κατά σειρά: η ελεύθερη και άγρια ψυχή που υποφέρει (στο δραματικό 1ο μέρος), η στιγμιαία της επιθυμία να ξεχάσει και να τραγουδήσει (στο πιο ανάλαφρου χαρακτήρα 2ο), ο καταιγισμός συναισθημάτων αγάπης και θλίψης (στο λυρικότερο και αργό 3ο) και η αγωνία της να ανασυνταχθεί και να θριαμβεύσει καθώς βυθίζεται στην άβυσσο της ανυπαρξίας (στο καταληκτικό χειμαρρώδες 4ο μέρος).

Ο Σεργκέι Ραχμάνινοφ, ομήλικος και συμμαθητής τού Αλ. Σκριάμπιν στην τάξη του πιάνου, ολοκλήρωσε την πρώτη και σπανιότερα εκτελεσμένη Σονάτα του το 1908 κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Δρέσδη, όπου έγραψε μερικές από τις ποιοτικότερες συνθέσεις του, όπως την περίφημη 2η Συμφωνία και το συμφωνικό ποίημα Το Νησί των Νεκρών. Η Σονάτα αρ. 1, έργο 28, αντλεί την έμπνευσή της από τον τραγικό Φάουστ του Γκαίτε. Υψηλότατων δεξιοτεχνικών και ερμηνευτικών απαιτήσεων, το έργο δομικά ακολουθεί το μοντέλο της κλασικής σονάτας, αποτελούμενο από δύο γρήγορα μέρη, τα οποία περικλείουν ένα πιο αργό μεσαίο μέρος.

Στην άλλη άκρη της Ευρώπης, ο Καταλανός Ενρίκε Γκρανάδος παρέδωσε το 1911 το γνωστότερο έργο του, τη Σουίτα για πιάνο Γκογιέσκας με τον παράτιτλο Losmajosenamorados, μια σειρά έξι μουσικών εικόνων εμπνευσμένων από τον μεγάλο ζωγράφο Φρανσίσκο Γκόγια (1746-1828), εθνικό σύμβολο της Ισπανίας, τον οποίο ο Γκρανάδος είχε ως πρότυπο, όπως άλλωστε όλοι οι συνθέτες και ζωγράφοι της εποχής του. Στις μουσικές αυτές μικρογραφίες, ο συνθέτης αποτυπώνει με νοσταλγία επεισόδια από τη ζωή και τους έρωτες των majos, εκκεντρικών κυρίων και κυριών της Μαδρίτης του 18ου αιώνα, με παραδοσιακές ενδυμασίες και εκλεπτυσμένους τρόπους. Το LosRequiebros (Ερωτοτροπίες), εναρκτήριο κομμάτι της Σουίτας, εμπνευσμένο από το χαρακτικό του Γκόγια Καπρίτσιο αρ. 5, είναι γραμμένο στους ρυθμούς του λαϊκού χορού χότα, ενώ βασισμένη στο Καπρίτσιο αρ. 10 είναι η μπαλάντα ElAmorylaMuerte (Ο έρωτας κι ο θάνατος): Στο πνεύμα του ιπποτισμού, ένας εραστής, ανήμπορος να νικήσει τον αντίπαλό του, πεθαίνει στην αγκαλιά της αγαπημένης του. Συνδυάζοντας τραγουδιστικά φαντασιακά στοιχεία, πιανιστικότητα, μελωδική κομψότητα, ηχοχρωματικές φωτοσκιάσεις και αυτοσχεδιαστική ροή, ο Γκρανάδος συγκεράζει επιτυχημένα στις Γκογιέσκας το αρμονικό ιδίωμα του ύστερου ρομαντισμού με τα παραδοσιακά και λαϊκά στοιχεία της ισπανικής μουσικής κληρονομιάς.

Τιμές εισιτηρίων

7 € (μαθητές, φοιτητές)10 € Β' ζώνη 15 € Α' ζώνη

Προπώληση εισιτηρίων

στα Ταμεία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών - www.megaron.gr - Τ. 210 72.82.333

και σε όλα τα καταστήματα Public